Etelä-Afrikka on viime aikoina ollut uutisotsikoissa maahanmuuttajiin kohdistuneiden rasististen väkivallantekojen takia. Muualta tulleita siirtotyöläisiä on syrjitty ja jopa tapettu. Mutta miten jakselee Eteläisen Afrikan Unionin pieni suomalaisvähemmistö näiden levottomuuksien keskellä. Toimittajamme Mirja-Liisa Taliban kävi katsastamassa arktisten pakanoiden kuulumiset. Haastateltavana on suonkuokkijoiden shamaani Imo Husso-Parta-Raivo.
- Shamaani Husso, miten arktiset pakanat ovat nyt pärjäilleet täällä EAU:ssa myllerrysten keskellä? Alkuperäisväestö tuntuu kantavan kaunaa maahanmuuttajia kohtaan, koska he ovat vieneet alkuperäisväestön naiset ja työpaikat. Onko tämä kauna kohdistunut myös EAU:n suomalaisvähemmistöön?
- No sehän on selvä, että neekeriä vituttaa... Mutta meistä arktisista pakanoista ei kyllä kukaan pääse sanomaan, että oltaisiin viety kenenkään työpaikka. Sitä paitsi täällä EAU:ssa on sellainen vanha sanonta, että ugrille ei vittuilla. Tai ei se niin kovin vanha sanonta ole. Mutta hyvin on tultu toimeen.
- Julkisuudessa on liikkunut huhuja, että suonkuokkijat olisivat syyllistyneet kiljunmyyntiin mellakoitsijoille? Pitääkö tämä paikkansa, shamaani Husso?
- Se on tietysti ikävää, jos pojat ovat tänne maahanmuuttajiksi tultuaan oppineet paikallisilta huonoja tapoja, kuten perunakiljun juontia. Mutta mitään ei olla myyty. Sehän vain yllyttäisi niitä mellakoimaan lisää.
- EAU:n turvallisuuspoliisiin johtaja Manala Munatoti kertoi BBC:lle antamassaan haastattelussa, että suomalaisvähemmistön edustajat olisivat peräti lietsoneet näitä rasistisia levottomuuksia yhteistyössä apartheidin aikaisten äärioikeistolaisainesten kanssa. Arktisten pakanoiden huhutaan myyneen mellakoitsijoille 100 000 halpaa kiinalaista vesuria. Miten vastaatte näihin syytöksiin?
- Mitäs me vesureilla, kun meillä on nämä, huudahtaa shamaani Husso ja tekee maagillisen eleen. Kuin tyhjästä hänen käteensä ilmestyy puolimetrinen lapinleuku.
- Suohillaa illallaa! Suolistaa leu'ullaaah!
- Hui kauheaa! No, jospa siirtyisimme hetkeksi hieman kevyempiin aiheisiin. Täällä ihmiset tuntuvat uskovan, että suonkuokkijoilla on mystisiä voimia. Hökkelikylissä kerrotaan, että arktiset pakanat eivät voi sairastua aidsiin eli laihan miehen tautiin, koska heitä suojelee voimakas taika, kortsujuju.
- Se on tietysti ihan totta, mutta eihän tässä pidä kaikkia taikajujuja mennä paikallisille paljastamaan, myhäilee shamaani Husso.
- Tilanne Suomessa on nyt huomattavasti rauhoittunut, kun EU:n mustat helikopterit ovat osana EU:n ilmastonmuutoksen vastaista kampanjaa lopettaneet soiden palopommitukset. Suomen islamistisen tasavallan teehuoneissa vallitsee alhambralainen rauha ja sivistys. Vähemmistöuskontojen asema dhimmiveron maksajina on taattu. Milloin arktiset pakanat palaavat kotiin?
- No toimittaja miettii nyt vähän. Täällä sisäfile ja viina maksavat kolmanneksen siitä mitä Suomessa. Ja sikaa saa yhä kaupasta. Ilmasto on mitä on, ja nyt saatiin vielä ne omat sossuntäditkin tänne.
- Aivan niin, EAU:n viranomaisethan toivat Suomesta teille omakielisiä sosiaalityöntekijöitä osana arktista pakanaprojektia, jossa pyritään selvittämään, keitä arktiset pakanat ovat, miksi he ovat lähteneet liikkeelle, mitä he haluavat ja miten viranomaisten tulisi kohdata heidät.
- Niin. Eli täällä maaperä pursuaa kultaa ja timantteja, ja nyt jopa sossuntädit ovat yhtä sinisilmäisiä kuin Suomessa. Mehän ei täältä lähdetä kuuna kullan valkeana.
- Entäs se vesurijuttu? Pitääkö paikkansa, että arktisten pakanoiden kirkoissa on myyty vesureita ja pidetty jopa vesurinkäyttökursseja?
- Mitään ei olla tehty. Ja jos joku on jotain tehnyt, niin se ei edusta oikeaa arktista pakanuutta. Arktinen pakanuus on Rauhan Uskonto.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Viranomaisten kohtaantoja arktisten pakanuuksien kanssa: herkkyyden merkityksestä vähemmistöintimiteetin aktualisoimisessa
Toisin sanoen, me emme vain kohtaa, vaan me rakennamme, siis uudelleen luomme arktisen pakanuuden essenssiä, joka tuottaa meille erilaisuuden todellisuuden monisävytteiden spektrin, aina kun me olemme valmiit havainnoimaan sen moniaaltoisen merkitysrivistön. Meidän tulee aktuaalisissa päivittäisissä autokiihoittumisissamme muistaa hälventää niitä ennakkoluuloja, jotka liittyvät toiseuden totalitaaristavaan ja vieroittavaan kokemusmaailmaan (ks. Reino 2008, 18), milloin biograafisessa virtuaalimaailmassa tai profetoivassa ryynimakkarassa, alati.
Minusta näyttää, että EAU:ssa kärsitään pakanofobiasta. Milloinkohan pakanofobia kielletään ja pakanofobisten kirjoitusten kirjoittajia rangaistaan?
Post a Comment