Anu Mylläri oli kutsuttu Linnan juhliin. Ilmeisestikin esikoiskirjailijoiden kiintiössä. Anu on pienenä Bangladeshistä Pohjanmaalle adoptoitu tyttö, jonka adoptioäiti kuoli hänen ollessaan 8-vuotias. Anu vietti nuoruutensa jäyhän, mutta rakastavan isänsä kanssa pienessä pohjalaiskylässä. Isä kuoli hänen ollessaan 18-vuotias. Moni voisi tuntea itsensä aika juurettomaksi tuollaisen lapsuuden jälkeen. Varsinkin, kun koulussa eriväristä kiusattiin. Tietenkin.
Suvaitsevaisten mielestä Anu epäilemättä edustaa värikkyyttä, toimivaa monikulttuurisuutta ja rikkautta. Omasta mielestään Anu on suomalainen ja pohjalainen. Hänellä on kansainvälisistä adoptioista mielipiteitä, jotka saattaisivat pistää monen suvaitsevaisen takeltelemaan:
"Köyhä yhteisö kehitysmaassa voi joissain tapauksissa tarjota orpolapselle paremman turvan kuin vauras länsimaalainen koti, jossa vanhempien ajasta menee paljon itsensä kehittämiseen ja oman uransa luomiseen."
Anu ei arvosta sitä, että adoptioista puhuttaessa keskitytään päivittelemään kuinka suloinen ja eksoottinen pieni tulokas on ja kerrotaan, kuinka kurjista oloista lapsi on pelastettu ja miten hienot oltavat hänellä nyt ovat. Hänen mielestään hyvää voidaan saada aikaan myös kummilapsi-projekteilla, joissa lasta tuetaan taloudellisesti Suomesta käsin.
Anun kohdalla muistetaan aina mainita, että hän oli ensimmäinen tummaihoinen tyttö joka kävi intin. Ihonvärin korostaminen tässä yhteydessä on mielestäni vähän hassua. Meinaan vaan, että menikö se Anu sinne inttiin siksi, että hän on tummaihoinen nainen vai siksi, että hän on pohjalainen nainen?
Anu on saanut elämässään paljon aikaan: opiskellut liikunnanohjaajaksi, käynyt intin, kirjoittanut kirjan. Kehittänyt gospel-jumpan. Päässyt jopa Linnan juhliin. On vaikea välttyä ajatukselta, että mukana on ollut pientä näyttämisen pakkoa. Mutta relaa vaan, Anu, enää ei tarvitse todistaa mitään. Kyllä sinä kelpaat.
Haluaisin ajatella, että orvoksi jäämisen rinnalla suomalaisten asenteisiin liittyvät ongelmat kalpenisivat. Mutta eihän se mihinkään kalpene. Anu pysyy yhtä tummaihoisena ja joutuu kerta toisensa jälkeen selittelemään ihmisille. Fiksuna tyttönä hän on keksinyt hyviä selviytymisstrategioita. Sori, jos muistan väärin, mutta muistelisin jostain lukeneeni, miten Anu meni ensimmäistä kertaa pitämään tamperelaisille mummoille jumppaa. Mummot katselivat ensin vähän kieroon, mutta sitten jää murtui, kun Anu esitteli itsensä selvällä suomella ja laittoi ensimmäiseksi biisiksi soimaan "Olen suomalainen". Mutta kyllä minä silti tiedän, että jumpan jälkeen ennakkoluuloiset mummot puhelivat toisilleen:
- Oli se kiva likka ja hyvän jumpan veti, mutta kyllä siinä jotakin omituista on.
- Niin o. Se sano "laattia". Onko se joku pohjalainen?
Monikulttuuristajat ovat sitä mieltä, että kansainvälisille adoptiolapsille pitää antaa tietoa heidän syntymämaastaan ja sen kulttuurista. Lapsia pitää jopa "painostaa" mukaan oman kulttuuriryhmänsä tapaamisiin, jotta heidän etnistä identiteettiään ja itsetuntoaan tuettaisiin (Interpedia-lehti). Anua ei kiinnosta juurimatkailu, eikä hän ole käynyt synnyinmaassaan sen jälkeen, kun hänet pienenä sieltä vietiin. Hän haluaisi, että hänen annettaisiin edes olla suomalainen, kun ei hänellä muutakaan maata ja kulttuuria ole.
Minä haluaisin kaikin sydämin suoda Anulle oikeuden olla suomalainen. Niin kuin hän jo onkin. Ja hyvä sellainen. (Ja älkää nyt kukaan ajatelko, että Anun identiteetti olisi jotenkin minun mielipiteestäni kiinni.) Tulevaisuudessa Anun kaltaisia tulee olemaan yhä enemmän. Ja meidän on annettava heidän olla suomalaisia, yrittämättä tunkea heitä ihonvärin perusteella johonkin muuhun laatikkoon.
Mutta nyt kevyempiin aiheisiin:
Olen ajatellut kutsua Anun vetämään meille kansallismielisille pienen jumppatuokion. Meillähän on alkuvuodesta juhlan aihetta, kun kyyditykset alkavat. Ensimmäiseksi Jari Tervo kyyditetään takaisin Rovaniemelle, jonka jälkeen reino voidaan virallisesti julistaa Etelä-Suomen hauskimmaksi mieheksi. Voisimme juhlistaa tätä pienellä yhteisellä tapaamisella, jonka aluksi on vähän jumppaa. Mehän kaikki muistamme 1930-luvun Saksassa keksityn "Terve sielu terveessä ruumiissa" -ajattelun, joka johti mars mars -vauhtia kohti polttouuneja.
Kuvitelkaa näin perjantai-illan kunniaksi sielunne silmillä jumppasali, jossa on joukko ylipainoisia ja likinäköisiä Pekka Siitoin -klooneja. Joukossa on myös pari nuorta ja laihaa kiljuskiniä, joiden ohimoon on tatuoitu tuplasalamat peittämään lobotomialeikkauksen arpia. Juhlaväki on innoissaan, sillä he tietävät, että Anu on tulossa vetämään jumppaa. Kansallismielisethän ovat legendaarisen kuuluisia huonosta flaksistaan, jonka takia he ovatten pakotettuja tuntemaan maahanmuuttajia kohtaan katkeruutta jopa lähiövalaista. Pienissä, ahdasmielisissä aivoissaan nämä surkuteltavat rassukat käyvät valtavaa henkistä taistoa: he tietävät, että Anu on simpsakka tyttö. Mutta onko se nyt sitten väärän värinen vai eikö se ole.
Sieltä Anu jo saapuukin. Hätkähtää tajutessaan yleisön kokoonpanon, mutta toipuu pelästyksestään saman tien. Laittaa mankan töpselin seinään ja ensimmäisen biisin soimaan.
Kake Singers: Me halutaan olla neekereitä.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
26 comments:
Ei voi muuta sanoa kuin Loistavaa. Uskon että Anu itsekin allekirjoittaa kolumnisi sanasta sanaan, samanlaista kommenttiahan tulee jatkuvasti hänen kaltaisiltaan itse asioistaan huolehtivilta maahanmuuttajilta. Hyysärit ärsyttävät heitä vähintään yhtä paljon.
Oletko kääntänyt takkisi? Vai onko olemassa huonoja ja hyviä maahanmuuttajia?
ROFLMAO!!!!
Reino, yhdessä suhteessa mä siltikin vihaan sua. Olen kirjoittaja ja isänmaata rakastava ihminen. Yritän panna sanoiksi ajatuksiani, näin ensi alkuun auttaakseni Jussi Halla-ahon vaalikampanjaa. Ja tuntuu, että sinä sanot kaiken vaivattomasti ja täydellisesti. Olen siis kateellinen ja alemmuudentuntoinen. Enemmän mä siltikin fanitan sua.
Ja Anu rokkaa. Anu on lunastanut suomalaisuutensa jo kauan sitten.
timppa: totta kai on? Yhtä lailla kuin on huonoja ja hyviä ihmisiä.
kafiiri perkele, ;) älä pistä sanoja minun suuhuni. Hyvässä tai pahassa. Seksikkyys on aina katsojan silmässä, mutta aivan varmaa on se, että Anu ei ole oikein minkään määritelmän mukaan maahanmuuttaja. Jos 2,5 v. lapsi adoptoidaan Suomeen ja siitä aihiosta kasvatetaan pohjalaisen ja kristillisen ja suomalaisen kasvatuksen kautta hyvä ihminen, niin kyllä se ihminen sitten on suomalainen. Jonsei itse toisin päätä. Minä en kenenkään geeneistä tiedä, eivätkä ne oikein kiinnostakaan. Minä näen sen, mitä kulttuuria itse kukin haluaa tunnustaa.
timppa, en ymmärrä kommenttiasi. Jos on olemassa jokin kantava linja, jota olen yrittänyt kautta koko tämän blogin sanoa, niin se on juuri se, että on olemassa erittäin hyviä ja aivan saatanan vaarallisia maahanmuuttajia. Ja näiden erittelemiseen on helpot ja maalaisjärjellä ymmärrettävät keinot. Lue nyt vaikka aluksi läpi nuo vanhemmat juttuni.
Hyvän ja huonon käsite tietenkin vaihtelee. Huntington (jonka palautan kirjastoon maanantaina) huomauttaa, että esim. nousevan kansallismielisyyden itämaisissa valtioissa (Kiinassa, Japanissa) "hyvä" kansainvälinen sopimus on sellainen, joka tuo heille mahdollisimman paljon hyötyä. Japani ei ota kiintiöpakolaisia, siirtolaisia tai maahanmuuttajia. Ei ainakaan kolmannen maailman maista. Tämä on Japanin mielestä "hyvä" politiikka, jonka Japani perustelee kansallisvaltion luonteellaan. Seuraukset ovat kaikkien nähtävillä: Japani on yksi maailman johtavista teollisuus- ja talousmahdeista, jonka kansalaisilta ei ainakaan materiaalisessa mielessä mitään puutu. Eivätkä ne mahdolliset henkisetkään puutteet korjaudu ottamalla Afrikasta bongorummun paukuttajia.
Toisaalta toisenlainen "hyvä" maahanmuuttaja Suomen vanhojen stalinistien mielestä on kouluttamaton, ammattitaidoton, työ- ja sopeutumishaluton terrorismiin taipuvainen äärimuslimi, koska hän palvelee "hyvää" tarkoitusta monellakin tavalla: lopullinen tavoite on tietenkin sosialistinen maailmanvallankumous ja länsimaisen kulttuurin ja demokratian tuho. Sitä odotellessa tuollainen "hyvä" maahanmuuttaja työllistää rajattoman määrän sossun tätejä ja tuo Mervi Virtaselle rajattoman määrän määrärahoja ja valtaa.
timppa kuule, itse asiassa minä käännän takkini juuri nyt: ei ole olemassa "huonoja" maahanmuuttajia. Kaikki ne jonkun kannalta hyviä ovat. Montako sinulle laitetaan, ja mitä sorttia?
Lotta jumalauta! Oletko sinä siis kateellinen ja alemmuudentuntoinen ihminen?!?!? Ymmärrät varmaan, että tämä on minulle stalinistisen itsetutkiskelun paikka. Joudun ottamaan sinuun etäisyyttä. Akateemisena ihmisenä varmaan ymmärrät, miten se tapahtuu.
Vuorellemme Taborin...
Huomaan että et ole asunut Japanissa, etkä Kiinassa...? Minä olen...
Japanista nyt ei sen enempää. Maamme ovat vastakohtia monessa muussakin asiassa.
Mutta kehotan sinua tutustumaan kiinalaiseen historiaan, luonteeseen ja ennen muuta liikemistaitoon.
Kiinalainen lienee sinun mielestä hyvä maahanmuuttaja? Siltä meille pääsee tulemaan vain noita hyviä maahanmuuttajia. Ja tämä on ihan ok. Mutta tuo kirjan viittaus pätee myös siinä tapauksessa...
Stakesin sivulla http://dialogi.stakes.fi/FI/arkisto/2006/5/sivu/12.htm sanotaan näin: "Maahanmuuttaja on 'oikea maahanmuuttaja' silloin, mikäli hän maahan muuttaessaan ei ole syntynyt Suomessa, ei ole Suomen kansalainen eikä hän puhu suomea tai ruotsia äidinkielenään."
Tampereen ylioppilaslehti Aviisin haastattelussa
http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=06/2006&id=0f8bab6
Anua kommentoidaan näin: "Olennaista Anussa ei ole enää aasialainen ulkonäkö tai siro vartalo, vaan nuoren suomalaisnaisen mieli."
Haastattelu ja siten ilmeisesti loppukommenttikin on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen viikkolehti Utain toimittaja Anna-Kaisa Niinikosken kirjoittama. Siksi tuntuu oudolta, että naisen siro vartalo ei ole enää oleellinen asia, kun nainen omistaa suomalaisnaisen mielen. Tai no joo; tuotahan feministit ovat vissiin aina korostaneet. Olisi mukava tietää, onko Anu itsekin tuota mieltä vai haluaako hän edelleen miesten silmissä myös olla siro neito?
Kertoja: "Siksi tuntuu oudolta, että naisen siro vartalo ei ole enää oleellinen asia, kun nainen omistaa suomalaisnaisen mielen. Tai no joo; tuotahan feministit ovat vissiin aina korostaneet."
Heh. Suomalaisen naisen persjalkainen sielu persjalkaisessa ruumiissa. ;)
timppa, en ole asunut Kiinassa enkä Japanissa. Japanilaisia tunnen muutaman henk.koht. ystävinä ja kiinalaiset tekevät maukasta ruokaa. Molemmat sopeutuvat hyvin Suomeen ja heistä tulee suurella todennäköisyydellä yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä. Toki heillekin on oma etu ja oman ryhmän etu kaikkein tärkeintä, mutta heidän kanssaan näyttäisi helpommin löytyvän kompromissi, jossa heidän etunsa on myös Suomen ja suomalaisten etu.
Olen sitä mieltä, että lähtökohtaisesti mistään maasta tai kulttuurista ei tule pelkästään hyviä tai huonoja mamuja. Meidän on mietittävä ensinnäkin määriä: miten monta voimme sopeuttaa tietyssä ajassa. Kunkin yksilön kohdalla on pohdittava sitä, onko hänellä järkevä syy tulla Suomeen. Ja onko se syy myös Suomen kannalta järkevä.
Laajempien linjanvetojen tueksi meillä on olemassa esim. Työministeriön tutkimuksia, joista nähdään selvästi, että tilastojen valossa tietyt mamuryhmät eivät vaan millään sopeudu ja työllisty, kun taas toiset työllistyvät nopeasti ja heistä tulee yhteiskunnan tuottavia jäseniä. Näiden tutkimusten tulokset kannattaisi ottaa huomioon poliittisia päätöksiä tehtäessä.
Hola! Hei! Hello!
Te naytätte todela seuraavan ulkomalaisia. Välilä tuntuu , että teidän aika kuluu pelkästän tähän.
Mutta kiitos! joku teistäki puhuu välilä hyvää. Ja kiitos, olete antanut rakentavaa kritikiä blogisani! Toivon että tulisi muitaki ulkomaalaisia mukan keskusteluun, mutta ei ainakan ole vielä.
Laitoin eilen vahän eri kielilä käänöksiä.
Adios! Heipa! Goodbye!
María
Kyllä näin on. Ollos huoleton, sun poikas valveil on. Me olemme vielä kovempia kuin Maila-Katriina, joka tarvitsee vain 4 tuntia unta vuorokaudessa. Me emme nuku lainkaan. Ulkomaalaisia on seurattava. Ja ihan tätä meidän kotimaista Marjaakin on hyvä pitää vähän silmällä, ettei se mitä tahansa cha-cha-chaata tänne pääse kirjoittelemaan. :)
(Huomatkaa aikaleimat.)
Niin, et ilmeisesti sitten ole käsittänyt tuon lukemasi kirjan tarinaa? Ota selvää ja mieti miten Kiinalaiset toimivat. Miksi Kiina on nyt niin vauras maa tietyistä osioista? Mistä ihmeestä sinne on tullut niin paljon rahaa, että yksi rikas liikemies voisi ostaa koko Helsingin pois?
Miten Kiinalainen liikemies toimii?
Et muuten näemmä ole ottanut selvää edes siitä miksi jotkut ulkomaalaiset eivät sopeudu. Jos sopeutumisella tarkoitetaan kuten sinä ymmärrät saada työtä ja tuottaa yhteistä hyvää...
Tilastot ei sitä kerro.
Sitäpaitsi meidän on rikkaana maana jo oman uskottavuutemme vuoksi kannattava osa vastuuta maailman humaritäärisestä avusta.
Suomi tekee siinä aika pienen osan. Ja se ei ole valitettavasti itsessään ilmaista. Mutta tuottaa muuta kautta.
timppa, mää oon niin tyhmä ja ymmärtämätön, että enhän mä millään voi kaikkea tietää. Sun pitää vaan jaksaa valistaa mua.
Kiinalainen liikemies toimii varmaan ihan samalla tavalla kuin suomalainen liikemies toimisi, jos meillä olisi yhteisön etua ankarasti painottava yhteiskunta eikä tätä luterilaisen moraalin taakkaa.
"Et muuten näemmä ole ottanut selvää edes siitä miksi jotkut ulkomaalaiset eivät sopeudu."
En ole tosiaan ottanut selvää. Itse asiassa se ei minua edes kiinnosta. Jos fakta on se, että tietyt ryhmät eivät vaan sopeudu, niin eihän niitä kannata tänne väkisin raahata epäsopeutumaan.
Sopeutumattomuudelle voi toki olla monenlaisia syitä: esim. se, että epäsopeutumalla saa enemmän ilmaista rahaa kuin sopeutumalla.
Työllistyminen ja yhteisen hyvän tuottaminen ovat mielestäni sopeutumisen minimivaatimuksia. Todellisella sopeutumisella tarkoitan sitä, että hiihtää kouluun kesät talvet, tervaa omat suksensa ja sopeutumattomien perseet, saunoo, syö grillimakkaraa ja tuijottaa laiturilta haikein katsein tyyntä järven pintaa, kun tanssilavalta kantautuu kaukainen tangon rytmi.
Sitä tilastot eivät ainakaan kerro. ;)
"Sitäpaitsi meidän on rikkaana maana jo oman uskottavuutemme vuoksi kannattava osa vastuuta maailman humaritäärisestä avusta."
Eikös tässä tullut juuri äsken sellainen YK:n alaisen Wider-instituutin tutkimus, että eihän Suomi mikään rikas maa olekaan. Eurooppalaisittain olemme aivan rupusakkia, varakkuutemme on samalla tasolla kuin entisten itäblokin maiden.
Itse olen sitä mieltä, että esim. maamiinoista luopuminen vaikutti Suomen uskottavuuteen huomattavasti haitallisemmin. Humanitaarista apuakin voidaan antaa monella tavalla, ja nykyiset tavat ovat osittain melko järjettömiä.
Sanot, että "Suomi tekee siinä aika pienen osan." Miten suuren osan sinun mielestäsi yksi maailman pienimmistä ja (tutkitusti) Euroopan köyhimmistä maista on velvollinen tekemään? Ja millä tavalla se "tuottaa muuta kautta"?
Huomaan todella, että sinulla ei ole kiinalaisista oikein kuvaa.Liikemiehinä he ovat hyvinkin erityylisiä kuin suomalaiset kolleegat. Toki tiedät, kuin että hyvää ruokaa tekevät. Mutta niihän tekevät turkkilaisetkin!
Mutta jatkakaamme tuota sopeutumiskeskustelua...
Miksi sinun mielestäsi nuo jotkut eivät tänne sopeudu? Onko vika pelkästään heissä itsessään, että eivät halua, vai olisiko siinä mahdollisesti jotain muutakin?
Onko mahdollista että niin ei edes haluta meidän suomalaisten toimesta?
Itse olen havainnut, että ihmiset ympäri maapalloa ovat mitä suurimmissa määrin samanlaisia. Tosiasiassa tuon asian ymmärtää, jos hiemankin on perillä eri maiden ihmisistä ja siitä mitä he elämässä tekevät. Ajattelepa, mistä "normaalin" kansalaisen elämä koostuu? Mutta älä toki sekoita tähän ääriryhmiä...
Mitämuuten tapahtuisi jos vaikka kiinalainen liikemies menestyisi täällä? Niin kuin varmasti tekisi, jos olisi meidän rahoita kiinnostunut. Mutta siihen olemme liian köyhä maa. Liian vähän väkeä. Kiinassa pikkukyläksi luotaan paikka, jossa on 2 milj.
asukasta.
Sitä paitsi Suomessa on maamiinoja luolat täynnä.
timppa, sun tarvii nyt tosiaan valistaa minua noista kiinalaisista. En minä kuvittelekaan kaikkea kaikesta tietäväni. Mutta se on varma, että minulle kiinalaisen liikemiehen menestyminen Suomessa EI edusta minkäänlaista uhkakuvaa. Hyvähän se vaan. Ja tietyssä mittakaavassa monet kiinalaiset ovat jo menestyneetkin.
Sitäkään minä en tiedä, että miksi "nuo jotkut eivät tänne sopeudu?" Minun mielestäni sillä ei ole merkitystä, kenen vika se on. Fakta on fakta, ja se pitää pystyä ottamaan huomioon poliittisia päätöksiä tehtäessä.
Ainoa suomalainen taho, jolle olisi etua siitä, että maahanmuuttajat eivät sopeudu, on monikulttuuri-intoilijoiden klikki: pakolaisneuvojat, työvoimaviranomaiset ja sossuntädit, jotka takaavat oman työllistymisensä maailman loppuun asti sillä, että maahanmuuttajat eivät sopeudu.
Minäkin "olen havainnut, että ihmiset ympäri maapalloa ovat mitä suurimmissa määrin samanlaisia." Kaikilla maailman ihmisillä on samat perustarpeet, jotka on määritelty Ivan Reinovits Pavlovin tarvehierarkiassa: kaikki maailman ihmiset haluavat saada päänsä sekaisin ja päästä sen jälkeen räpläämään vastakkaisen (tai saman) sukupuolen pissavehkeitä.
Jos "normaali kansalainen" saa mahdollisuuden elää koko elämänsä siten, että hän voi kuvitella olevansa tosi kova jätkä, vaikkei muuta tee kuin makaa sohvalla ja viihdyttää itseään musiikkivideoilla seuraavaa sossun tiliä odotellessa, niin normaali kansalainen valitettavan usein lankeaa tuohon loukkuun. Se onnistuu ihan yhtä hyvin Preka-Eetulta kuin mustaltakin neekeriltä.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että onko tuollainen elämä hyväksi
a) Preka-Eetulle
b) muille kansalaisille
c) yhteiskunnalle
d) edes neekerille.
Sinä Reino nyt yksinkertaistat asioita. Jos on ongelma, niin siihen pitää toki keksiä ratkaisu! Ei voi aina aloittaa tyhjältä pöydältä joka asiassa. Ja kaikkiiin asioihin ei voi itse vaikuttaa.
Tiedäthän Reino... aina kun ihmisellä ei ole tekemistä riittävästi, niin hän turhautuu. Ja silloin ehtii miettämään ns. turhia asioita. Tai alkaa yksinkertaistaan yksinkertaisiakin asioita!
timppa: "Sinä Reino nyt yksinkertaistat asioita. Jos on ongelma, niin siihen pitää toki keksiä ratkaisu!"
Olen täysin samaa mieltä. Jos joillakin maahanmuuttajaryhmillä on sopeutumisongelma, niin heidän pitää toki itse keksiä siihen ratkaisu. Ja jos ei millään keksi, niin sitten voi tietenkin aina muuttaa jonnekin muualle, jossa sopeutuminen on helpompaa.
Jos taas Suomen valtiolla on se ongelma, että tänne pyrkii sellaisia siirtolaisia, jotka tilastojen mukaan eivät sopeudu, niin paras ratkaisu on olla ottamatta epäsopeutujia maahan. Ja jos siellä kymmenentuhannen epäsopeutujan seassa on yksi potentiaalinen mateustembe pyrkimässä maahan, niin senhän voi aina ottaa kokeeksi. Ettei vaan tulis kenellekään sellaista vaikutelmaa, että kategorisesti syrjitään jotain tiettyä porukkaa.
Mää oon näin yksinkertainen äijä. :)
No joo. Nyt oletkin jo tunnustanut olevasi paitsi tyhmä myöskin yksinkertainen.
No mutta ensi ajattelin sinun olevan rasisti, mutta oletkin onneksi tavallinen suomalainen juntti-Reino.
Jos et tuon parempaan timppa pysty, ei paljon kannattaisi nimitellä toisia tyhmiksi.
timppa, sinähän sanot sen niin kuin junttius olisi huono asia?!
Junttius on kuule voimavara, mahdollisuus ja rikkaus!! ;)
Ja nyt, vaikka laittaisin sarkasmikytkimen off-asentoon, voin sanoa ihan rehellisesti: minä olen suomalainen perusjuntti ja ylpeä siitä.
Ja ylpeä tästä maasta, jossa minulla on mahdollisuus olla sitä mitä haluan. Samoin kuin sinulla.
Epäilit tuolla muualla, että olisin kateellinen neekeripakolaiselle, jolla on asiat Suomessa paremmin kuin minulla. Ehei, timppa, en ole kenellekään kateellinen. Minulla on yksi etu puolellani: minä olen suomalainen perusjuntti.
Ja loppuun vielä toivemusiikkia Ameriikan maalta:
http://www.youtube.com/watch?v=SNAD2yMqJn8
Luulen, että Timppa on tosiaankin asunut Kiinassa ja Japanissa. Sen verran paljon hänen jutuissaan esiintyy asiantuntemusta. Ei vaan ihan joka juntti pystykään samanlaiseen erikoistiedon ilotulitukseen. Hyvä Timppa, anna mennä!
Anun kirjasta:
Yllättävää oli Anun huomio siitä, kuinka suomalaista verenperintöä mainostettiin esimerkiksi armeijassa - kaikki ulkomaalainen on koettava mahdollisena uhkana.
http://repardpo.blogspot.com/
Timpan ja Retardon sanan säilä sivaltaa julmasti. Hehe.
Timppa:
"Miksi sinun mielestäsi nuo jotkut eivät tänne sopeudu? Onko vika pelkästään heissä itsessään, että eivät halua, vai olisiko siinä mahdollisesti jotain muutakin?
Onko mahdollista että niin ei edes haluta meidän suomalaisten toimesta?"
Vika on lähinnä heissä itsessään: tänne ei ole kovinkaan vaikeaa sopeutua jos haluaa. Sen lisäksi ne samat ryhmät yleensä sopeutuvat aika huonosti kaikkialle muuallekin.
Suomalaiset jonkin verran edesauttavat sitä sopeutumattomuutta sillä että eivät painosta ulkomaalaisia integrointiin yhtä paljon kuin monet muut maat.
"Itse olen havainnut, että ihmiset ympäri maapalloa ovat mitä suurimmissa määrin samanlaisia. Tosiasiassa tuon asian ymmärtää, jos hiemankin on perillä eri maiden ihmisistä ja siitä mitä he elämässä tekevät."
Joko et ole nähnyt aivan tarpeeksi maapalloa tai sitten kiinnitit huomiota samanlaisuuteen enemmän kuin erilaisuuteen. Niin usein käy, varsinkin suht. hyvinkoulutetuille länsimaalaisille ihmisille jotka tutustuvat muiden kulttuurien edustajiin opiskelun ja työn merkeissä ja eivät pääse tai joudu tutustumaan muihin yhteiskuntaluokkiin.
Tähän sopii linkiksi Reserviläinen-lehdessä ollut Kimmo Obioran haastattelu.
Karatepiireissä hyvin tunnettu Kimmo syntyi Nigeriassa suomalaisen äidin ja nigerialaisen isän lapsena, tuli Suomeen vuonna -87, kävi intin Urheilukoulussa ja tuli intistä reservin luutnanttina. Myöhemmin hän palveli 6 kk KFOR-joukoissa Kosovossa. Kimmo pitää sotilasvalaansa arvossa ja sanoo olevansa valmis tarvittaessa kuolemaan Suomen puolesta.
Portsarinhommia tehdessään Kimmo huomasi, että "Ei ollut niin hienoa ravintolaa, etteikö afrikkalaistaustainen ovimies olisi kuullut pikkutunneilla olevansa ”vitun neekeri”". Siitä huolimatta Kimmo ei suostu kitisemään rasismista, vaan jättää tuollaiset puheet omaan arvoonsa.
Uskoisin, että suvaitsevaista alkaa tuon artikkelin lukeminen syletyttää viimeistään siinä vaiheessa, kun turvallisuusasiantuntijana toimiva Kimmo mainitsee yhtenä nykyajan pahimmista turvallisuusriskeistä hallitsemattoman maahanmuuton.
http://www.reservilainen.fi/show.php?year=2007&magazine=2&article=4
Post a Comment